FAQ – Veelgestelde vragen

Algemeen

Nieuw? Begin hier!

V: Ik stuur Roelf een privé bericht op Telegram maar hij reageert niet, hoe kan ik hem bereiken?
A: Dat klopt, privé berichten aan Roelf worden ongelezen verwijderd. Heb je een dringende (privé) vraag? Stel Roelf dan even op de hoogte hiervan via de Cryptocoiners Chatgroep op Telegram (www.cryptocoiners.nl/chat) of mail naar roelf@cryptocoiners.nl.

V: Hoe heet de tradingtool die CryptoCoiners gebruikt tijdens de (live)video’s?
A: Dit programma heet HyperTrader en is gratis te downloaden via de website: Hyperlinq.io. Ook gebruiken veel CryptoCoiners het (Nederlandse) Altrady. www.altrady.com. Voor beide tools dien je een abonnement af te sluiten, echter zijn deze tools ook tijdelijk gratis uit te proberen voor je een keuze dient te maken. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om via Binance zelf te traden. Deze tools worden gebruikt vanwege de veelzijdigheid om het traden over het algemeen makkelijker te maken. Beide tools hebben een eigen Telegram groep:

Altrady

Hypertrader

V: Ik gebruik Hypertrader nu al een tijdje maar het programma wordt heel traag. Wat kan ik daar aan doen?
A: Op deze pagina van de Hypertrader website vindt je een aantal mogelijke oplossingen. Je kunt hier ook een video over vinden.

V: Is het verstandig om elke dag na het traden mijn assets van de exchange naar een eigen wallet te verplaatsen i.v.m. de veiligheid?
A: Voor elke verplaatsing van je assets betaal je transactiekosten, hierdoor is het vaak onvoordelig om dit dagelijks te doen. Bovendien zijn je assets relatief veilig bij Binance, ze hebben zelfs een reservering/fonds om bij eventuele incidenten de klanten schadeloos te kunnen stellen.

V: Ik koop mijn crypto op Bitvavo, kun je hier ook op handelen/traden?
A: Ja, dit is mogelijk via het “geavanceerd” kopje in het menu, echter is het volume op Bitvavo dusdanig klein dat je als “daytrader” meer voordeel hebt bij een grotere exchange (zoals bijv. Binance).

Scanner

V: Ik heb de CryptoCoiners Scanner aangeschaft maar weet niet hoe ik deze goed kan gebruiken/instellen, wat moet ik doen?

A: Je kunt “help” ingeven als commando, je krijgt dan snel handige tips. De scannerhandleiding is te downloaden via deze link, eventueel kun je vragen stellen in onze Telegram groep speciaal voor scanner vragen: www.cryptocoiners.nl/scanner-chat

V: Het lijkt alsof de scanner de meldingen te laat geeft, hoe kan dat?
A: Een scannermelding is op basis van een afgesloten candle. Als een muntpaar relatief laag in volume is kan het gebeuren dat er in een tijdsinterval (candle) niet wordt gehandeld. Als er niet wordt gehandeld geeft de exchange ook geen data door. Als er geen data binnenkomt bij de scanner kunnen er ook geen meldingen worden gegenereerd.

V: Als ik op de externe link in een scannermelding klik dan wordt er eerst een browserpagina geopend, is dat normaal?
A: Dat is normaal, helaas kan er niet zonder tussenkomst van een browser een chart in een tradingtool of op een exchange worden geopend.

V: Hoe krijg ik de trend te zien bij een scannermelding?
A: Geef als commando “scannerdetails aan”. Wil je ze niet meer zien? Dan type je “scannerdetails uit”.

Binance

V:   Ik heb via de link op de CryptoCoiners website een account aangemaakt bij Binance waarbij ik 20% korting zou moeten krijgen. Hoe kan ik zien of ik deze korting daadwerkelijk krijg?
A:  Dit kun je in je Binanceaccount onderaan je referralpagina (https://www.binance.com/nl/activity/referral) terugvinden. Daar staat je 20% teruggave van je feekosten. Je moet wel gehandeld hebben wil je dit kunnen zien.

V: Ik heb al een Binance-account. Kan ik hier ergens de referralcode van Cryptocoiners invoeren om de 20% korting te krijgen?
A: Nee, helaas is dat niet mogelijk. Je zult een nieuw account moeten maken.

V: Ik heb een nieuw Binance-account aangemaakt i.v.m. de Cryptocoiners korting maar het lukt me niet om deze te verifiëren. Ik heb mijn oude geverifieerde account al gedeactiveerd maar ook dat helpt niet. Wat kan ik doen?
A: Je kunt maar 1 account verifiëren bij Binance. Dat betekent dat als je een nieuw account aanmaakt en je had al een geverifieerd account dat je oude account verwijderd zal moeten worden. Deactiveren van het account is niet hetzelfde als verwijderen. Voor het verwijderen van je account moet je echt contact opnemen met Binance. 

V: Ik heb al een account op Binance, maar ik wil een nieuw account maken vanwege de korting op fees die ik krijg via Binance. Wat is de beste aanpak?
A: Begin met het aanmaken van een nieuw account met de speciale Cryptocoiners-link. Dit nieuwe account verifieer je nog niet.
Je zet al je assets over van je huidige account naar het nieuwe account. Het eventuele dust (restanten van trades) kun je omzetten in BNB en ook naar het nieuwe account sturen. De BNB zet je dus als laatste over. Assets overzetten van het ene Binance-account naar het andere kost je uiteindelijk geen transactiefees. Er worden wel fees ingehouden, maar die krijg je weer terug. Nu is je huidige account als het goed is helemaal leeg en kan je contact opnemen met Binance en vragen of zij je huidige LEGE account willen verwijderen; dit duurt meestal niet heel lang. Ondertussen kun je gewoon traden op je nieuwe account dat je met de speciale CryptoCoiners-link hebt gemaakt. Als je van Binance het bericht hebt gekregen dat je huidige/oude account verwijderd is dan kun je pas je nieuwe account verifiëren.

V: Is het noodzakelijk om mijn Binance-account te verifiëren?
A: Nee, ook met een ongeverifieerd acccount kun je prima traden. Enkele beperkingen heb je wel, maar daar merk je als beginnend trader weinig van. Zo kun je niet meer dan 2 BTC per dag opnemen van je account (withdrawal) en je kunt geen subaccounts aanvragen.

V: Hoe krijg ik een subaccount op Binance en wat kan ik er mee?
A: Met een subaccount op Binance kun je verschillende wallets beheren, dit kan makkelijk zijn als je portfolio groter is geworden.

Als je een VIP-account hebt dan krijg je automatisch subaccounts. Maar ook zonder VIP-account kun je subaccounts aanvragen. Je moet dan wel een geverifieerd account hebben.

Via Customer Support van Binance kun je een verzoek indienen:

V:   Als ik in Binance handel op mijn subaccount, rekent Binance dan de fee af via de BNB in mijn hoofdaccount of moet ik ook BNB in mijn subaccount hebben?
A: Als je de handelsfee in BNB wil betalen (25% korting) dan moet je BNB op dat subaccount hebben staan.

V: Nadat ik heb gehandeld blijft er een heel klein beetje van die munt achter in mijn spot wallet op Binance. Waarom is dit en hoe kom ik er vanaf?
A: Deze kleine hoeveelheden wordt ook wel dust genoemd. Meestal hou je dust over vanwege afrondingsverschillen, bijvoorbeeld omdat je niet het volledige bedrag hebt kunnen verkopen. Als je niet je handelskosten betaalt met BNB hou je significant meer dust over. Dit komt omdat als je hier niet voor kiest, je handelskosten (fee) worden betaald door een klein beetje van de asset in te houden als je dit koopt en ook weer als je verkoopt.
Voorbeeld: Je betaald je fee niet met BNB en je koopt 9 XRP. Je krijgt geen 9 XRP maar 8,9928 XRP geleverd. Je hebt 0.0072 XRP als handelskosten betaald aan Binance. Je kunt alleen maar “hele” XRP verkopen, dus nu heb je nog maar 8 “hele” XRP die je kunt verkopen. Zodra je deze 8 XRP verkoopt betaal je 0.00000026 BTC fee. Je houdt dus minder BTC over dan je zou verwachten. Nadat de trade is gesloten hou je 0,9928 XRP als dust over. Hier is ook een video over gemaakt: Klik hier.

Je kunt bij Binance 1x per 24 uur munten met een waarde lager dan 0.001 BTC omzetten naar BNB. Dit doe je vanuit je spot wallet en dan te kiezen voor “omzetten naar BNB”. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de munt te bewaren zodat je bij een volgende keer dat je op diezelfde munt handelt dit restant kan meenemen in de verkoop.